Teoria absorbantilor de intuneric

Teoria absorbantilor de intuneric

20.02.2012 22:56 0 comentarii

Multa vreme s-a crezut ca lumina este emisa de catre becul electric; informatii recente au dovedit contrariul – intunericul este absorbit de catre bec – astfel, becul este un ‘absorbant de intuneric’. Exista multe tipuri si marimi de absorbanti de intuneric. Cei mai mari fabricanti de astfel de absorbanti sunt General Electric si Sylvania. Unii absorbanti moderni folosesc energie solida pentru a functiona cat mai bine. Unitati de energie solida pot fi procurate de la Toshiba, Duracell sau Varta.

Teoria absorbantilor de intuneric presupune existenta acestora precum si faptul ca intunericul este mai greu decat lumina. In cele ce urmeaza sunt date cateva exemple:

Becurile electrice – exista mai putin intuneric langa un bec electric decat la distanta de 30 metri de bec in timp ce acesta functioneaza; de aceea se poate spune ca el absoarbe intunericul si deci este un absorbant de intuneric. Cu cat este mai mare becul, cu atat mai mare este distanta de la care poate absorbi intunericul. Cu cat este mai mare becul, cu atat este mai mare capacitatea sa de a stoca intunericul. Capacitatea de a absorbi intuneric iese si mai mult in evidenta atunci cand absorbantul isi atinge limita de stocare si nu mai absoarbe intuneric. In acest moment se poate observa o pata intunecata pe partea interioara a absorbantului. Cu cat este mai mare absorbantul, cu atat mai mare este pata din interior.

Acest tip de absorbanti pot fi directionati punand o oglinda in jurul unei portiuni sau in spatele sau. Acest lucru va impiedica intunericul sa patrunda in absorbant pe acea parte, marind astfel raza de actiune pe partea neprotejata/neobturata a absorbantului.

Lumanarile(absorbanti primitivi) – exista mai mult intuneric la distanta de zece metri de lumanare decat la un metru. Capacitatea de a absorbi intuneric poate fi relativ simplu demonstrata si in alt mod: examinati o lumanare nefolosita; veti observa ca firul din centru nu este intunecat. Indepartati ceara de pe o portiune scurta. Aprindeti apoi lumanarea si lasati-o sa arda aproximativ 5 minute. Veti observa o lipsa de intuneric in jurul flacarii. Stingeti lumanarea. Veti observa ca firul din centrul lumanarii este acum intunecat. Deci firul este un absorbant de intuneric protejat de un strat moale de ceara pentru a i se mari durata de viata si pentru a-i mari rigiditatea. De asemenea, capacitatea de absorbant a unei lumanari se poate demonstra dupa cum urmeaza: indepartati ceara de pe fir si lasati-l sa arda cel putin 2 minute. Treceti un stilou curat pe deasupra flacarii, de la dreapta spre stanga, la o distanta de aproximativ 10 cm de firul aprins. Veti observa ca nu exista parti intunecate pe stilou. Treceti din nou stiloul pe deasupra flacarii, de aceasta data la distanta de aproximativ 2 cm. Veti observa ca pe stilou a aparut o pata intunecata. Explicatia fenomenului este urmatoarea: stiloul a blocat calea intunericului spre firul absorbant, acesta fiind nevoit sa-l strabata. O parte din intuneric a fost totusi absorbita de stilou care astfel devine absorbant de intuneric de speta a II-a(abs. de intuneric prin influenta) Acest tip de absorbant de intuneric este foarte primitiv si nu poate absoarbe intunericul de la mare distanta, dupa cum nici nu are o capacitate mare de stocare a acestuia.

Unitatile de energie solida pentru absorbantii de intuneric pot fi procurate de la distribuitorii locali intr-o mare varietate de tipuri. Marimea nu determina durata de viata a unei astfel de unitati.

Poate ca ati observat faptul ca, in general, automobilele sunt dotate cu absorbanti de intuneric. Doi(posibil patru) absorbanti mari sunt montati in partea din fata a automobilului, iar alti doi sau trei mai mici, dotati in general cu filtre rosii. De asemenea se pot observa cativa absorbanti cu filtre galbene. Aceste filtre permit inlaturarea unui procent de rosu si galben din intunericul absorbit, astfel incat acesta sa poata fi folosit la incarcarea unitatilor de energie solida de la bordul automobilului. Aceste unitati ii permit acestuia sa functioneze in perioadele cand nu exista intuneric(noaptea) si deci nu poate fi absorbit. Tipurile absorbantilor variaza cu varsta automobilului. Unitatile de energie solida din variantele mai noi au nevoie de mai mult intuneric fara rosu, pe cand cele din variantele mai vechi au in general nevoie de intuneric nefiltrat. Pe parcursul timpului, o parte din intunericul stocat in unitatile de energie solida se depune, astfel ca aceste unitati au un interior intunecat. Acest lucru poate fi usor observat prin taierea in doua a unei astfel de unitati.

Asa cum am mentionat mai sus, faptul ca intunericul este mai greu decat lumina este unul dintre punctele cele mai importante ale prezentei teorii. Acest lucru poate fi ilustrat in mai multe moduri. Intotdeauna intunericul se aseaza pe fundul unui lac/rau: plonjati sub suprafata unui lac/rau si veti observa, aproape de suprafata, o lipsa a intunericului. Coborati apoi la cinci metri de suprafata si veti observa o anumita cantitate de intuneric chiar si intr-o zi insorita. Coboriti la o adancime de vreo 50 metri(sau mai mult) si va veti gasi intr-un intuneric total. Altfel spus, intunericul sta la fund; de aceea se poate spune ca intunericul este mai greu decat lumina. Tehnologia moderna ne permite sa folosim intunericul care sta pe fundul marilor rauri cu ajutorul turbinelor care imping intunericul in josul raului, inspre ocean. Acesta are o mai mare capacitate de stocare, fiind un loc comod si comun pentru a depozita intunericul. In timp ce intunericul trece prin turbine, o parte din energia sa solida este luata si trimisa spre diferite capacitati de stocare pe termen scurt pentru anumite utilizari. Inainte de aparitia turbinelor era mult mai dificila mutarea intunericului din rauri spre capacitati de stocare mai mari ca lacuri adanci sau oceane. Astfel, indienii nu vasleau decat foarte putin si nu foarte adanc atunci cand mergeau cu canoele in directia curgerii intunericului, pentru a nu-i incetini deplasarea. Dimpotriva, daca se deplasau impotriva curgerii naturale a intunericului, trageau de vasle foarte puternic si adanc, pentru a-l ajuta sa ajunga in ocean.

O alta prezumtie importanta a prezentei teorii este ca intunericul este mai rapid decat lumina. Daca veti deschide un dulap foarte incet, veti observa ca lumina intra in interior dar nu veti vedea intunericul iesind. Continuati sa deschideti dulapul si veti vedea ca lumina continua sa patrunda in interior dar nu veti vedea intuneric iesind. De aceea se poate spune ca intunericul este mai rapid decat lumina. Intrati intr-un closet inchis si stingeti becul. Nefiind nici un absorbant in functiune, va veti gasi in intuneric total. Rugati un prieten sa deschida usa de vreo 3 cm. Prietenul d-voastra nu va
vedea vreo cantitate de intuneric iesind, si nici dumneavoastra. Rugati prietenul sa deschida usa pe jumatate, pana cand in closet va fi jumatate lumina, jumatate intuneric. Avand in vedere ca doua obiecte nu pot ocupa acelasi loc in acelasi timp (deci intunericul nu putea sa iasa in timp ce intra lumina iar in closet intunericul si lumina trebuie sa ocupe spatii separate), si ca nu simtiti nici o diferenta de presiune (care sa indice comprimarea intunericului de catre lumina), rezulta in mod logic ca intunericul a parasit closetul inainte ca lumina sa intre, deci intunericul este mai rapid decat lumina.

Un ultim argument. Ce se produce prin miscarea intunericului? Caldura. Ce produc cei mai multi absorbanti de intuneric? Caldura. Explicatia este ca absorbantii produc caldura in timpul operarii prin absorbtia intunericului din zonele inconjuratoare.

Postari asemanatoare:

Daca ti-a placut, lasa-ne un comentariu:


Trackbacks